زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

مرد، زن، محبت

مردهای زیادی دور و برم دیدم که به زنشون به چشم کلفت، مادر بچه یا یه هم خونه نگاه میکنن. بدون هیچ محبت یا ابراز علاقه­ای. انگار زندگیشون به حالت روتین و عادی در اومده. دریغ از یه نگاه عاشقانه یا دوستت دارم ساده. شاید سال به سال هم یه گل یا هدیه برای همسرشون نگیرن و حتی براشون اهمیتی نداشته باشه احساس همسرشون چطوره!

بعضی مردها محبتشون رو کلامی ابراز میکنن. بعضی مردها هم دوست دارن عملی نشون بدن و با کار کردن توی خونه و کمک کردن همسرشون میخوان دوست داشتنشونو نشون بدن. مثلاً وقتی مشکلی پیش میاد یا عصبانی میشن و از کوره در میرن داد میزنن و پیش خودشون فکر میکنن من که دارم عملی نشون میدم دوستش دارم، پس خودش میدونه اینطور وقتا دوست داشتن من کم نمیشه! و فراموش میکنن که در این شرایط زن فکر میکنه مردش ازش متنفره!

یا مردهایی میشناسم که تا دیروقت سر کار هستن و دنبال پول جمع کردن برای همسر و بچه هاشون هستن و همیشه تنهاشون میذارن و به خیال خودشون همین که از لحاظ مالی خانواده شونو تامین کنن، بعنی نهایت عشق و دوست داشتن! در حالی که حواسشون نیست که زن و بچه شون بیشتر از پولشون به محبت و وجودشون نیاز دارن!

اما برای زنها اینطور نیست. زنها گاهی تشنه یه جمله عاشقانه ان. گاهی یه "دوستت دارم" ساده ولی از ته قلب برای زن از کادوی چند میلیونی هم با ارزش تره! البته گاهی هم لازمه که مرد برای همسرش هدیه های گرون قیمت هم بخره دیگه! حالا نه که میلیونی باشه اما خب همیشه نمیشه شکلات و بستنی هدیه داد!

داشتم میگفتم. بعضی مردها فکر میکنن گفتن دوستت دارم جینگولک بازیه در حالی که پیامبر ما که مظهر محبت به همسر بودن فرمودن: «گفتۀ مرد به همسر خود که می­گوید دوستت دارم! هرگز از قلبش پاک نمی­ شود». ]الکافی، جلد۵، ص۵۶۹، حدیث۵۹[. این یعنی بار معنایی یک جمله برای زن خیلی زیاده و وقتی همسرش بیان کنه دوست داشتنشو، حاضره جونشو هم براش بده و راضی باشه!

همچنین روایت شده که زمانی که مرد به صورت همسر خودش نگاه کنه و همسرش هم به اون نگاه کنه، خدا به دیده‌ رحمت به اونها نگاه میکنه. این هم اهمیت توجه به همسر و صرف وقت برای اون رو میرسونه. چه خوبه که در شبانه روز دقایقی رو برای همدیگه صرف کنیم و فقط از خودمون بگیم و بدونیم که رضایت خدا رو هم به همراه داره این کارمون!

داشتم تو منابع نگاه میکردم و یک حدیث جالب خوندم که بد نیست شما هم بدونید. پیامبر اکرم (ص) می­فرمایند: «هرگاه بنده به چهره­ همسرش و همسرش هم به چهره­ او بنگرد، خداوند به آن دو، با نگاه مهرآمیز می­ نگرد، و هر گاه دست یکدیگر را بگیرند، گناهان آن دو، از لای انگشتانشان فرو می­ ریزد». ]کنزالعمال، جلد۱۶، ص ۲۷۶، حدیث۴۴۴۳۷[

برام خیلی جالب بود. اینکه به چه نکات ریزی توی دینمون اهمیت داده شده و ما ازش غافلیم. اسلام دین قشنگی هاست اما خیلی ها فقط اونو محدودیت میدونن! دارم فکر میکنم چقدر محبت و ابراز علاقه و توجه به همسر مهمه که خدا حتی براش ثواب درنظر گرفته. مطمئناً یه دلیلی داره. مثلاً وقتی زن برای همسرش خودشو زینت کنه و مرد توی خونه چشمش سیر بشه، بیرون از خونه با دیدن زن های آرایش کرده عنان از کف نمیده و به تبع اون گناه و فساد توی جامعه کم میشه.

یه جای دیگه پیامبر در رابطه با محبت مرد به همسر خودش می ­فرماید: «هر اندازه که محبت و علاقه بنده به زن (همسر) بیشتر شود، ایمانش افزون­تر می­ شود». ]من لا یحضره الفقیه، جلد۳، ص۳۸۴، حدیث۴۳۵۰[

دارم فکر میکنم کدوم آدمی با خوندن و شنیدن این روایات و احادیث منقلب نمیشه؟

در روایت دیگری اومده: «در روز رستاخیر مردی از امّت مرا می ­آورند، در حالی که هیچ کار نیکی که به سبب آن، برایش امید بهشت برود ندارد؛ اما خداوند می­ فرماید: او را به بهشت ببرید؛ چرا که به خانواده­ اش مهر می­ ورزیده».] کنزالعمال، جلد۱۶، ص ۳۷۹، حدیث۴۴۹۹۴

با این اوصاف جایی برای مهر نورزیدن میمونه؟ (جمله رو داشتین؟ )

تیر خلاص رو این جمله میزنه:

پیامبر می­فرماید: «در روز قیامت، آن کس از شما به من نزدیکتر می ­نشیند که خوش خوترینِ شما باشد و بهترین رفتارها را با خانواده ­اش داشته باشد». ] بحارالانوار، جلد۷۱، ص۳۸۷، حدیث۳۴[

شاید بگید اینا همش خطاب به مردا بود. باید عرض کنم که وقتی زن محبت مرد رو نسبت به خودش ببینه، حتی اگر بدترین زن هم باشه، با دیدن محبت و مهربونی همسرش، لبریز از عشق میشه و وقتی زن لبریز از عشق باشه، به شوق شوهر و برای شاد کردنش حاضره بسیار کارها انجام بده. یه جورایی این معادله دو طرفه است. یعنی بازخورد رفتار خوب همسر به خودش برمیگرده. امام علی (ع) بیخود نمیگن: «گناهکار را با خوش رفتاری ات اصلاح کن و با خوش گفتاری ات به راه خیر راهنمایی کن». پس میبینید که جانب کسی گرفته نشده! به همین خاطر حضرت علی (ع) فرمودند: «زیبا سخن گویید، تا پاسخ زیبا بشنوید». ]معجَم الفاظ غُرَر الحِکَم و دُرَر الکَلِم، چاپ اول، ص 294[.

وقتی امام باقر (ع) می­فرمایند: «برای زن هیچ شفاعتی در پیشگاه پروردگارش به اندازه رضایت شوهرش ثمربخش و مفیدتر نیست». ]سفینه البحار، ج1، ص561[، این یعنی زن باید بیشترین تلاشش رو برای جلب رضایت همسر بکنه چرا که همونطور که گفتم باز هم بازخوردش به خودش برمیگرده.

کاش همه ما زن ها و مردها بتونیم حق همسرمونو ادا کنیم و اونطور که شایسته است رفتار کنیم و طبق فرموده خدا مایه آرامش همدیگه باشیم. امام سجاد (ع) در مورد حقوق همسر فرمودند: «و اما حق همسرت آن است که بدانی خداوند متعال با آفرینش او وسیله آرامش و رفاه و انس و نگهداری تو را فراهم نموده است. هر کدام از شما (زن و مرد) بر نعمت وجود دیگری خدا را سپاس گوید و بداند که این نعمت الهی است. بر او و بر تو واجب است که نعمت الهی را گرامی داشته و در معاشرت با او خوش­رفتاری و رفق پیشه کنی اگرچه حق تو بر زن سخت­تر و رعایت محبوب و مکروه تو (اگر زیاده خواهی نباشد) بر او لازمتر است، ولی زن حق مهربانی و انس بر تو دارد و جایگاه آرامش و آسایش غریزه ایست که گریزی از آن نیست و این حق بزرگی است».

امیدوارم بتونیم با رعایت این نکته های ساده اما مهم، به تداوم زندگی مشترکمون کمک کنیم و روز به روز بیشتر ازقبل احساس رضایت داشته باشیم چرا که تحکیم و استمرار زندگی مشترک به محبت، دوستی، تفاهم، احترام متقابل و به رسمیت شناختن و رعایت حقوق همدیگه بستگی داره. 

پ ن: گل حیاط مامانم اینا با دوربین جانم که در حال حاضر دستم نیست (Canon EOS digital Rebel XT)

پ ن 2: تصویر زن و شوهر نداشتم. دیدم اینام به هر حال زوج محسوب میشن دیگه 

نظرات 19 + ارسال نظر
محبوبه پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:02 ب.ظ http://mzm70.blogsky.com

ممنون عزیزم حدیثای جالبی بود منم چند مورد از اینا رو میدونستم خیلی جالب بود واسم

واقع تو عکسایی به نظر من که ماهری

موشکرم

بهار پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:13 ب.ظ http://vanooshe1366.blogfa.com

حرفهای خوبی زدی . و ای کاش که همه ما این اصول رو رعایت کنیم به هم محبت کنیم و به مسائل پیش و پا افتاده دامن نزنیم و کانون خانودمون و از هم نپاشونیم . امیدوارم بشه .

ینی به قول گیسو این عکس زوجت تو حلقم

انشالله

تی تی پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:01 ب.ظ http://taranomeomid91.blogfa.com/

قبل از هر چیزی باید بخاطر عکسای فوق العادت ازت تشکر ویژه داشته باشم عزیزم...
نوشته هات هم خوب بود البته من اینا رو خونده بودم از این دست کتابا رو وقتی عقد کردیم مامانم بهم هدیه داد یا خودم خریدم. البته بنظرم تکرار برای هممون لازمه و گاهی حتی واجب چرا که خیلی وقتا دچار نسیان میشیم... پس بخاطر یادآوریت ممنونم عزیزدلم

هاچ زنبور عسل جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:25 ب.ظ http://shm88.blogfa.com

کاملا با نوشتت مووووووافقم
عی وای خانمی :من وبلاگتوسیو نکردم عقب موندم از پستات

خب الان سیو کن

گلابتون بانو جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:19 ب.ظ http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

چه احادیث خوب و امیدوار کننده ای. خیلی ممنون.

اجازه هست وبتو تو لینکام بذارم یا نه؟!

خواهشمیکنم
بله که میشه خانوم وکیل مهربون

نازنین بانو شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:17 ق.ظ http://www.madaresefrdaraje.blogfa.com

ممنون فاطمه جونم خیلی خوب بود
واقعا همینطوره اینکه مردی به زنش ابراز محبت کنه چقققد توی زندگیشون تاثیر مثبت داره.یه چیزه با مزه من هر وقت همسر متوجه نیست و محو صورتش میشم و تو دلم کلی قربون صدقه اش میرم آقا همون یه ساعت بعدش دعوامون میشه !!!میگم خودم چشم میزنم خودمونو

این چشم زدن که مال همه است!

نیلو شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:20 ق.ظ http://nilovaarya.blogfa.com/

بیشتر از مطالب تو کف عکسم مطمئنی عکاس نیستی؟؟؟؟؟
واقعا چقد خوبه هرچندوقت یه بار ادم این مطالبو بخونه تا اویزه گوش بشه

عکاس نیستم ولی عکاسی میکنم
اهوم خوبه

ستاره شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:21 ق.ظ

خانمی عزیز سلام
عالی بود ُ جملات قشنگ و تاثیرگذاری رو گذاشتی
ممنون

سلام عزیزم
خواهش میکنم

الی ب شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:23 ق.ظ

حدیثهای زیبایی بود. ممنون
و عکس هم که واقعا زیباست! تو بی نظیرییییییی در عکاسییییی!!

راستی یه سوال بی ربط که مدتیه تو ذهنمه. اسم برادرزاده شما ارمیاست دیگه؟ اسم اون دختره که در آکادمی برنده شد هم ارمیا بود. حالا بالاخره ارمیا اسم دختره یا پسر؟ جریان چیه؟

خواهش میکنم عزیزم
بله اسمش ارمیاست
اون خانوم که اسم واقعیش ارینبه نه ارمیا
ارمیا اسمیه که گروهک منافقین براش انتخاب کرده!

ارمیا اسم یکی از پیامبران بنی اسرائیله

علی تو (همسری) شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:24 ب.ظ

سلام مهربانم

هم احادیثت زلزله زاست هم عکسات دیوانه کننده است!!!

من که ترکیدم!

قربون دوست گنده ام هم برم که تا یه خرده از مسیر خارج میشم یه کشیده خوشگل به من میزنه که صدای زنگش مدتها توی گوشم بمونه و نگم هی نگم آخ یادم رفت!!!

خلاصه باز هم ۲آی همیشگیم:
ایشالا ایشالا آدم شیم!
یا علی

سلام عزیزم
قربونت برم من

انشالله

الی ب شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:36 ب.ظ

نه بابا منافقین کجا بود. خودش این اسم مستعار رو گذاشته برا خودش. حالا شاید این از اون اسماست که هم رو دخترا میذارند هم رو پسرا. زیاد هم مهم نیست

ارینب مشایخی سرچ کن مطالبو بخون

گلی شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:44 ب.ظ http://golidiary.blogsky.com/

عزیزم می دونی این بار چی کار کردم؟

طبق اون بحث هایی که با من سر ائمه و توسل و اینا کرده بود من کلا دلسردر شده بودم و دلم هم شکسته بود..مخصوصا اینکه دهه بود...

اون روز قبل از اینکه برم پیشش به حضرت فاطمه توسل کردم. یکشنبه شهادت بود..از ته دلم خواستم که منو نجات بده و برام راهت کنه همه چی رو..و واقعا عجیب بود..نمی گم خیلی راحته اما شد...و این دفعه از خدا می خوام دیگه هیچ وقت نبینمش.

آفرین گلم
انشالله

الی ب شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:01 ب.ظ

من خوندم مطالبو قبلا عزیزم. اینا چیزاییه که واسه ذهن من و شما میبافند. مثل خیلی خبرهای دیگه
حالا کاری ندارم. اصلا بر اجداد سیاست و آکادمی و منافقین لعنت! درست یا غلط اون مطالب، انگار این اسم میتونه رو دختر هم گذاشته بشه چون رو اون خانم گذاشته شده. میخواستم ببینم آیا شما میدونی اسم دخترونست یا پسرونه یا هردوگونه؟ همین

حالا بیخیال
والا تا جایی که منابع میگن اسم پسرونه با ریشه عبری اه
حضرت ارمیا علیه السلام یکی از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل بود
وقتی اسم یکی از پیامبراست، چطور میتونه اسم دختر باشه؟

اما ایرانی ها از اونجایی که ذوق و هنر و استعدادشون گاهی فوران میکنه، این اسمو برای دخترشونم میذارن (البته من بجز ارمیای آکادمی جای دیگه ای نشنیدم) اما شنیدم این اسم پسرانه و دخترانه است!

اما از اونجایی که هر چند سال تو ثبت احوال اسامی انحصاری میشه، بعید نیست چند وقت بعد نذارن که روی دختر این اسم گذاشته شه!

سارا شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:45 ب.ظ http://ma3nafaronesfi.blogfa.com/

به به چه احادیثی ما دیگه به مطالب مفید فاطیما خانم عادت کردیم ...
عجب زوج خوش تیپی ان شالا به پای هم پیرشن

مینا یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:45 ق.ظ

مرسی عکس
واین احادیث آموزنده...

امروز چه خبر؟(مهربون خانوم) سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:29 ب.ظ http://emruzchekhabar.blogfa.com/

عزیزم من میخوام بلینکمت اخه اینطوری اپ میکنی متوجه نمیشم اجازه هست؟
این مطلبت هم عالی بود.

بله که میشه

نازنین بانو جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:34 ب.ظ http://madaresefrdaraje.blogfa.com

سلام فاطمه جون خوبی مادر.
فاطمه نشسته بودم آرشیو وبلاگ قبلیتو تا ازدواج میخوندم رسیدم به این پست رمزیhttp://darpanahebanoo.blogsky.com/1390/10/17/post-420/خیلی دوست دارم ببینم فاطمه خانوم کدبانوی ما چه شکلیهفک کردم این تو هستین جفتتون رمزهای قبلی رو امتحان کردم جواب نداد.اگه دوس داشتی میفرسی عزیز؟

سلام عزیزم
چرا نمیشه؟

یِ خانومِ شاد! دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:27 ق.ظ http://ruznevesht-66.blogsky.com

خوشحالم ک باهات آشنا شدم
دیشب با گوشیم همه پستاتو خوندم
خیلی خوب مینویسی فقط حیف خیلی کم مینویسی

ممنون عزیزم
لطف داری
جدیداً خیلی سرم شلوغ شده

یِ خانومِ شاد! دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:28 ق.ظ http://ruznevesht-66.blogsky.com

میگم کتابی چیزی نمیشناسی راجع ب وظایف زن و شوهر در قبال هم؟ چه حقوقی چه دینی؟

کتاب زیاده
مثلاً آئین همسرداری در اسلام، نوشته آیت الله امینی
اینم لینک دانلودش
http://dl.irpdf.com/ebooks/Part8/www.irpdf.com(3922).pdf

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد