زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

تجربه های ماستی

قبلاً گفته بودم که شیر پاستوریزه های اینجا برای ماست مایه زدن خوب نیست. یادمه پارسال تیر ماه که اومدم اینجا، وقتی شیر میگرفتم و داغش میکردم، دو سه بار سرشیر از روی شیر جمع میکردم. رفته رفته میزان سرشیرها کمتر شد و دیگه نه تنها از سرشیر خبری نبود، بلکه شیرش هم مایه نمی گرفت و یا دوغ میشد، یا نصف بالاش آب بود و پایینش ماست و یا اینکه کلاً شیر ازبین میرفت و تبدیل به چی میشد خودمم خبر ندارم!  

خلاصه، جدیداً مادرشوهرم میره محلشون از خاله علی شیر میگیره و مایه میزنه. دفعه قبل که اومدیم یکی از این دبه های ماست بهمون داد که با شیر محلی مایه زده بود. بعد از مدتها طعم ماست محلی رو چشیدیم و واقعاً لذت بخش بود.

مادرشوهرم میگفت هربار که میاید قم براتون ماست میزنم که ببرید. فکر خوبی بود اما وقتی هر دو ماه یک بار بیایم، بقیه مدت رو چه کنیم؟ این بود که با خودم گفتم باید یه فکر دیگه ای کرد. اومدم از همکارام آمار گرفتم ببینم تو قم میشه شیرمحلی گیر آورد یا نه. دیدم بعله. توی زنبیل آباد، فرهنگیانٰ میدون امام و باجک خودمون (کنار خیابون جوب کنده) شیر محلی میفروشن. 

خیلی خوشحال شدم و با علی قرار شد بریم امتحانی شیر بخریم و پریروز بالاخره قسمت شد و رفتیم خریدیم. روی دبه قیمت ماست نوشته بود 6900. در حالی که میزان شیری که توش جا میشد 3000 بود (لیتری 1400). به علی میگم این همه اختلاف قیمت بخاطر چیه؟ یعنی ماست زدن اینقدر سخته؟

میگه خب تو شیرشو بخر. کسی مجبورت نمیکنه حتماً ماست بزنی. طرف میگه یا ماست بخر، یا اگر مردی و بلدی ماست بزنی خودت زحمتشو بکش!

خلاصه، اومدم شیر رو مایه ماست زدم و لای پتو پیچیدم. یادم اومد دفعات قبل علی با دیدن پتو سریع اومد جمعش کنه که شیر ریخت. به همین خاطر بهش گوشزد کردم که سمت شیر بری خطر برق گرفتگی داره برات! گفت خب روی کاغذ بنویس خطر شیر تا من نرم سمتش!! به قول ارسطو آیا پتو جمع نکردن کار سختی است؟ آیا این پتو گوشه اتاق مایه عذاب کسی است؟ آیا این عمل کار خوبی است؟  

دیروز برای نهار ماست رو استفاده کردیم. یه کمی ترش شده بود و بالای ماست یه کمی دون دون شده بود که بخاطر متعادل نبودن حرارت همه قسمت ها بود. دفعه بعد توی دبه ماست مایه نمیزنم! 

حالا نکته های لازم:

1- مادرشوهرم گفت وقتی ماست رو از لای پتو در آوردی و گذاشتی یخچال تا دو روز بهش دست نزن تا سفت و ترش بشه (آخه همسری ماست ترش دوست داره)

2- چند روز پیش خوندم که از دیدگاه طب سنتی باید به شیر یک لیوان آب اضافه کنیم و بعد بذاریم که چند دقیقه بجوشه. اگر بدون افزودن آب شیر بجوشه موادش از بین میره! پس حواستون باشه.

3- برای ترش شدن ماست باید مایه ماستتون بیشتر باشه

4- دمای مناسب شیر هم اینطوریه که وقتی انگشتتون رو توی شیر کرده و هم میزنید یه ته مایه ای از داغی حس کنید. هرچی شیر داغتر باشه، کمتر مایه میگیره.

5- وقتی مایه رو میریزید حتماً با قاشق هم بزنید تا تمام شیر مایه بگیره

6- قبل از افزودن مایه هم شیر رو هم بزنید تا تمام قسمت هاش هم دما بشه و یکنواخت مایه بگیره وگرنه قسمت های داغش دون دون مایه میگیره!

اینها تجربه های ماستی من بودن 

به نظرم با این شیر پاستوریزه هایی که تمام موادش رو میکشن کارخونه ها، خوردن شیر و ماست محلی خیلی بهتره حتی اگر قیمتش بالاتر از پاستوریزه باشه! 

تازه شم. شنیدم توی تانکرهای شیر یک لیوان وایتکس میریزن تا میکروب هاش کشته بشه و تو آزمایشگاه از لحاظ بهداشتی سالم به نظر بیاد!

نظرات 19 + ارسال نظر
گلی پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:16 ب.ظ http://golidiary.blogsky.com/

جای جدید مبارک باشه عزیزم.

میسی

آیدا پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:05 ب.ظ

دلم ماست تازه خوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااست

نازنین بانو پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:16 ب.ظ http://www.madaresefrdaraje.blogfa.com

سلاااااااااااااااااااااااااااام فاطمه جونم
چقققد خوشحال شذم از اومدنت خیالت راحت
هر دل تنگت میخواهد بگو
بابا تو چه خانوم کدبانویی هستیا!
علی آقا باید حسسسابی قدرتو بدونه

سلام عزیزم
ممنون
نه بابا

بلورین پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:27 ب.ظ http://boloorin.blogsky.com/

فعلا که قصد ندارم ماست ببندم ولی اگر خواستم اگر سوالی بود حتما میام پیشت اوکی بانو جان؟

اوکی عسیسم

فصل الخطاب پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:47 ب.ظ

سلام
زیاران کینه هرگز در دل یاران نمی ماند

به روی آب جای قطره باران نمی ماند


موفق باشی

سلام خانم معلم مهربون
خوشحالم ازم ناراحت نیستید

غزال پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:14 ب.ظ http://mygoldendays.persianblog.ir

قبلا شیر ها خیلی خوب بودن و ما ماست درست میکردیم اینقدر خوشکل میشد الان دیگه اونجوری نیستن و ماست ها هم دیگه مثل قبل نمیشن.
این شیر های محلی هم بعضیاش متاسفانه توش نشاسته میزنن اما بازم بهتر از این شیرهای مثلا پاستوریزه است.
من موندم چرا با سلامت مردم این کارا رو میکنن!!!

اهوم
سلامت مردم کیلویی چند؟
پولو بچسب خواهر جان!

تی تی پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:46 ب.ظ http://taranomeomid91.blogfa.com/

وویییییییییییییییی
چه جالب
امروز من و همسری داشتیم راجبه همین چیزا حرف میزدیم . یه مدت بود که از محل همسری شیر میاوردیم ولی چون بعدش فهمیدیم به گاواشون پودر خون و و ازاین حرفا میدن دیگه منصرف شدیم و امروز حرف این بود که شیر از کجا بگیریم....
در مورد وایتکس درسته . تازه یکی از دوستای بابام چند وقت پیش رفته بود کارخونه شیر و لبنیات واسه بازدید می بینه که ادرار گاو اضافه میکنن به شیر برای اینکه پروتئین به شیر اضافه بشه. تاحالا فکر این یکشیو نکرده بودم دیگه...

پودر خود
ادرار گاو
خدایا توبببببببببه!!!

غریبانه پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:55 ب.ظ

من یه تجربه خیلی خوب از ماست بندی دارم اونم اینکه همه اونایی رو که گفتی رعایت می کنم اما لای پتو نمیپیچمش همینجوری در ظرف رو میذارم و میذارمش روی کابینت آشپزخونه تا خودش ببنده اما خب مدت زمانش طولانیه معمولا یه شب تا صبح طول میکشه ماستشم خیلی خوب میشه اونوقت دیگه قرار نیست هشدار بنویسی که یه وقت ولو نشه

آره شنیدم
حتی بعضیا در فر رو نیمه باز میذارن و ظرف رو توی فر قرار میدن تا ماست مایه بگیره
حتماً ایندفعه امتحان میکنم

ماما ی مهربون پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:14 ب.ظ http://midwife40.blogfa.com

چه باحال.منم همیشه برام سوال بود که چکار میکنن که ماست دون دون نمیشه

سمیه م جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:52 ق.ظ http://toutia.blogfa.com

هه هه اینقدر تو همین شیرها اب میریزن که دیگه لازم نیس ما توش اب بریزیم!
خاله منم زنبیل اباد زندگی می کنه.
البته تا جایی که من یادمه قم خیابونها و مناطق با نام مشابه زیاد داره!
آها شهرک زین الدین بود که دو تا بود! یادمه یه بار اساسی داشتیم اونا رو مسخره می کردیم که جُق ذره شهر بیشتر ندارن ولی اسم کم اوردن و همه ش اسماشون تکراریه!

من اولین باره چنین چیزی در مورد اسم مشابه شنیدم
تا جایی هم که من میدونم شهرک زین الدین فاز سه منطقه بنیاد هست
یعنی بنیاد سه فاز داره (بنیاد 1، بنیاد 2، بنیاد 3) که سومین شهرک زین الدینه

در ضمن قم همچین هم کوچیک نیست
داره کلان شهر میشه
شهر پردیسان که بهش وصل بشه 800 هزار نفر جمعیتش زیاد میشه!
دیگه نبینم راجع به قم اینطوری حرف بزنیا
دهه

حسنا بانو جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ب.ظ

کلا میگن لبنیات رو فقط فقط از مارکای معروف شناخته شده بخرید
من که البته اصلا شیر محلی دوست ندارم ولی چه ماستی بشه اون ماست!!حتما عالی پرچربه
من واقعا نمیدونستم اون یه لیوان آب رو و واقعا امروزم با دیروزم فرق کرد
مرسی

عزیزم میتونی سرشیر رو جدا کنی و چربی ماستت کمتر بشه
قربونت

بهار(بوسه ی تقدیر) جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ب.ظ

ماست بندی هم که می کنی.
البته این یه هنرو منم دارم هاااا.....

[ بدون نام ] جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:37 ب.ظ

خونه ی جدید مبارک....

مرسی بهار جون

نیلو شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:02 ق.ظ http://nilovaarya.blogfa.com/

اخه اینا چیه مینویسی وایتکس تو شیر من همینجور حالت تهوع دارم واسه خوردن شیر خوندن این مطلب هم بدترم میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خب عزیزم به جای شیر میتونی دوغ، کره، ماست و خامه مصرف کنی تاجبران بشه
الزاماً نباید شیر بخوری

امضا: یک عدد ماما

امروز چه خبر؟(مهربون خانوم) شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ق.ظ http://emruzchekhabar.blogfa.com/

منم بلدم مایه کنم.
اما اون نکاتی که گفتی خیلی جالب بود من همشونو به کار میبرم.
منم ماست ترش دوست دارم.

الی ب شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:42 ب.ظ

سلام.
خیلی خوشحالم کردی که آدرس جدید رو بهم دادی!
ولی من فکرکنم ماست اونقدرا هم گرون نیستا! به زحمتش نمیرزه به نظر من. تازه ماست های کارخونه ای 1000 برابر از هر ماست خونگی خوشمزه ترند
تازه بیشتر این شایعات در مورد کارخوته ها هم بی پایه است. میدونم که میگماااا

سلام علیکم سرکار خانوم منتقد!
ماست اونقدرا هم گرون باشه چقدره اونوقت؟
وقتی شیر 1100 هست و ماست 2000 تومن، این یعنی چه؟
دردسری نداره
کافیه قلقش دستت بیاد!
تازه شم ماست کارخونه ای شیرینه
به مذاق ما خوش نمیاد!

منم میدونم که میگم
ناسلامتی بنده کارمند وزارت بهداشتم ها!

زهرا یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:31 ب.ظ http://niazema.blogfa.com

آفرین کدبانو خانم..
تجربیات جالبی بود

سمیه م سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:09 ب.ظ http://toutia.blogfa.com


بابا کلان شهر!

خب بله! با توجه به شهر قبلی که توش زندگی می کردی میشه کلان شهر!

ببین! منو تو کل کل شهری ننداز که خودت میدونی هیچ جا شهر من نمیشه!
جاست کیدینگ!

+چرا! قم خیلی اسمهای مشابه داره! این بار خاله م اومد ازش می پرسم بهت میگم! اخه یه روز کلا بحثمون باهاشون سر همین اسمای مشابه بود خودشونم قبول داشتن که چیز ضایعیه!

کیدینگت تو حلقم
ولی قم داره کلان شهر میشه
درسته به پای مشهد نمیرسه اما دلیل نمیشه کلان شهر نشه!

در مورد اسم خیابونا هم سرچ کردم دیدم یکی دو تا خیابون اینطوریه
دیگه شما به بزرگی خودتون ببخشید

مامان یاسمین پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:00 ب.ظ http://www.bluemother.blogfa.com/

یه نکته هم من بگم اگه ماست ترش دوست داری یه کم داغی شیر بیشتر باشه یعنی شیرت داغتر از دمای معمولی برای ماست زدن باشه
من ماست فراهان می خرم دبه 5 کیلویش می شه 8500
شیر کیلویی 1600 می خری ؟

اینو تقریباْ میدونستم اما خیلی داغ باشه مایه نمیگیره
نه کیلویی ۱۴۰۰ میگیرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد