زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

عزیز من بیا متفاوت باشیم!

دارم فکر میکنم. به خودم، همسرم، زندگی ام، زنانگی هایی که نداشتم و ندارم... به اینکه کار خدا را میبینی؟ من بیشتر دوست داشته ام کارهای مردانه را انجام دهم و او دوست دارد کارهای زنانه را انجام دهد. تمیز کردن و ظرف شستن ها بیشتر کار اوست و مدیریت مالی و امور اداری و مردانه خانه با من...

من دوست دارم آچار و پیچ گوشتی و اره و تیشه به دست گیرم و او دستمال و جارو و خاک انداز را دوست دارد!

و من چه خوشبختم که کاستی های وجودم را مردی پر کرده که من هم کاستی های وجودش را پر کرده ام و رسیده ام به اینکه پروردگارم در آیه 187 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: (.... هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ ...) «همسران شما لباس شما هستند و شما لباس آنها».

دارم فکر میکنم که چقدر خوب است تفاوت سلیقه و طرز تفکر. اگر ما هردو مثل هم بودیم، زندگی نه تنها شیرین نبود، بلکه یکنواخت بود و تکراری و من چقدر بیزارم از روزهای تکراری و شبیه هم! اگر مثل هم می اندیشیدیم و نظرات همدیگر را به چالش نمی کشیدیم، هرگز شیرینی قهر و آشتی های کوتاه زندگی را نمی چشیدیم! چه بسا اگر پیشنهادی یا نظری از سوی هرکداممان اظهار میشد، بدلیل پذیرش از سوی طرف مقابل، دیگر لذت اصرار و خواهش برای به کرسی نشاندن حرف یا ایده مان یا حتی توجیه دلایل منطقی بودن آن را نمی بردیم!

همین تفاوتهاست که مثل دو قطب مخالف آهنربا دو طرف را جذب میکند و محکم کنار هم نگه میدارد وگرنه اگر هربار که من خواهشی داشته باشم و نه نشنوم، دیگر شیرینی آن درخواست پذیرش شده بی چون و چرا به کامم شیرین نبود. مگر نه این است؟

و چه خوب نوشت مرحوم نادر ابراهیمی خطاب به همسرش: 

همسفر!

در این راه طولانی که ما بی‌خبریم

و چون باد می‌گذرد

بگذار خرده اختلاف‌هایمان با هم باقی بماند

خواهش می‌کنم! مخواه که یکی شویم، مطلقا

مخواه که هر چه تو دوست داری، من همان را، به همان شدت دوست داشته باشم

و هر چه من دوست دارم، به همان گونه مورد دوست داشتن تو نیز باشد

مخواه که هر دو یک آواز را بپسندیم

یک ساز را، یک کتاب را، یک طعم را، یک رنگ را

و یک شیوه نگاه کردن را

مخواه که انتخابمان یکی باشد، سلیقه‌مان یکی و رویاهامان یکی.

هم‌سفر بودن و هم‌هدف بودن، ابدا به معنی شبیه بودن و شبیه شدن نیست.

و شبیه شدن دال بر کمال نیست، بلکه دلیل توقف است

 

عزیز من!

دو نفر که عاشقند و عشق آنها را به وحدتی عاطفی رسانده است، واجب نیست که هر دو صدای کبک، درخت نارون، حجاب برفی قله علم کوه، رنگ سرخ و بشقاب سفالی را دوست داشته باشند.

اگر چنین حالتی پیش بیاید، باید گفت که یا عاشق زائد است یا معشوق و یکی کافی است.

عشق، از خودخواهی‌ها و خودپرستی‌ها گذشتن است اما، این سخن به معنای تبدیل شدن به دیگری نیست .

من از عشق زمینی حرف می‌زنم که ارزش آن در «حضور» است نه در محو و نابود شدن یکی در دیگری.

 

عزیز من!

اگر زاویه دیدمان نسبت به چیزی یکی نیست، بگذار یکی نباشد .

بگذار در عین وحدت مستقل باشیم.

بخواه که در عین یکی بودن، یکی نباشیم.

بخواه که همدیگر را کامل کنیم نه ناپدید .

بگذار صبورانه و مهرمندانه درباب هر چیز که مورد اختلاف ماست، بحث کنیم ،اما نخواهیم که بحث، ما را به نقطه مطلقا واحدی برساند.

بحث، باید ما را به ادراک متقابل برساند نه فنای متقابل .

اینجا سخن از رابطه عارف با خدای عارف در میان نیست .

سخن از ذره ذره واقعیت‌ها و حقیقت‌های عینی و جاری زندگی است.

بیا بحث کنیم.

بیا معلوماتمان را تاخت بزنیم.

بیا کلنجار برویم.

اما سرانجام نخواهیم که غلبه کنیم.

بیا حتی اختلاف‌های اساسی و اصولی زندگی‌مان را، در بسیاری زمینه‌ها، تا آنجا که حس می‌کنیم دوگانگی، شور و حال و زندگی می‌بخشد نه پژمردگی و افسردگی و مرگ، حفظ کنیم.

من و تو حق داریم در برابر هم قدعلم کنیم و حق داریم بسیاری از نظرات و عقاید هم را نپذیریم.

بی‌آن‌که قصد تحقیر هم را داشته باشیم .

عزیز من! بیا متفاوت باشیم.

نظرات 18 + ارسال نظر
سوری چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:33 ب.ظ http://www.jidman8989.blogsky.com

چقدر خوب نوشتی.
خوبه که اینجوری فکر میکنی.بعضی ها، این تفاوت هارو بزرگش میکنن و ازش یه داستان بدی میسازن.کاش همه همینجوری فکر کنیم.

کاش...

یِ خانومِ شاد! چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:43 ب.ظ

فاطیما چقدر جالب بود برام
این نوع نگاه خیلی خوبه
همین لذت بردن از تفاوت ها و شکل تکامل دادن بهش
من ک همیشه از تفاوت هامون نالیدم
بعضی تفاوت ها اصلن خوب نیستن
با هیچ حرف زدن و بحثی هم حل بشو نیستن
ولی خوب این حالت شما خیلی خاص و خوبه

خب عزیزم بذار تفاوتها بمونه تا کمتر اذیت بشی
گاهی باید با بعضی چیزا کنار اومد

محبوبه چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:29 ب.ظ http://mzm7072.persianblog.ir

خیلی خوبه خوشم اومد به این میگن یه دید متفاوت

مرمر پنج‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:09 ق.ظ http://ww.ruznameyezendegi. blogfa.com

منم همیشه از تفاوتها نالان بودم...

ولی جالبه برام...اونم با استناد به قرآن...

مرسی فاطیمای عزیز...

فدایت

هدیه پنج‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:11 ب.ظ

منم همیشه معتقدم این تفاوتهاست که زندگی رو زیبا کرده،واین تفاوتها هرگز باعث دلخوریها نیست بلکه مشکل از جای دیگه ایه !تفاوتها ،بهانه هستن.
اگر عشق بین زن وشوهر باشه،این تفاوتها شکل بسیار قشنگی به زندگیشون میده وهمه چیز جذاب تره.
وبابت همه این تفاوتها خداروشکر.
همین تفاوتها باعث تکامل زن وشوهر میشه.برای من که خیلی خوب ودوست داشتنیه این تفاوتها.لذت بخشه وقتی بایه عالمه تفاوت ،کنار هم به هم عشق میورزیم وخوشبختی یعنی دوست داشتن و درک همین مثل هم نبودنها.

کاملاً باهات موافقم عزیزم

آیدا پنج‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 03:39 ب.ظ

سلام بانو...حال گلبسرجطوره؟سالم وسلامته ایشالله...خودت خوبی؟....



نمیدونم چرااما دلم میگه نینی شما نبات آقاست.

سلام عزیزم
هرکسی منودیده همینو میگه
حتی از روی ضربان قلب بچه هم میگن پسره!

ما خوبیم شکر خدا

گلابتون بانو پنج‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:54 ب.ظ http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

خیلی خوبه که تفاوت ها رو می دونین و قبولش کردین.

حالا نیای فردا همه کارای بچه رو به این بهانه بیاندازی گردن علی آقا!!!

نه اتفاقاً از همون اول شرط کرده من کار خونه هرچی بگی انجام میدم اما نگهداری بچه با خودت

لیلا شبهای مهتابی جمعه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:55 ب.ظ http://yalda4000.blogfa.com

خیلی قشنگ نوشتی فاطیما..... :-) به نکاتی اشاره کردی که خیلی جالبن.

قربانت

نازنین بانو شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:14 ب.ظ http://www.mydays1390.blogfa.com

چقد جالب بود برام فاطمه که شما این ویژگی ها رو دارین هر کدوم منحصر به فردین.تو خونه ما همسر همیشه آچار به دسته و کارای فنی رو میکنه منم که کارهای زنونه

خوبیش اینه که ما هرکدوممون برعکس اون یکی هستیم وگرنه واویلا بود

ساراکو شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:27 ب.ظ http://saraku.ir

چه عالی :)
چه خوب که انقد خوشبختین

roya دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:49 ق.ظ http://sweetwishes.blogsky.com

عالی بود
منم سعی کردم احساسشو بپذیرم.خیلی کلنجار رفتم باهاش.اما خب...دوس نداره دیگه.مگه زوریه؟تا الان هرچی خودخواه بودم بسه.میخوام بذارم یکم اونی ک دوس داره باشه.
باشه همسری.هرچند دلم گرفته حسابی.اما نمینویسم.
مرسی از حرفات فاطمه جون.منم سعی میکنم باهاش کنار بیام...

آفرین
کار خوبی میکنی عزیزم

اما من یکی بدون دلیل قانع نمیشم برای ننوشتنم
چرا میگه ننویس آخه؟
تو که از مسائل خصوصی زندگیت نمی نویسی
من از اول نظر همسرمو پرسیدم و باهام طی کرد که در صورتی که از مسائل خصوصیمون ننویسم مشکلی نداره
الانم هرجا خوشش نیاد میگه و اون قسمت نوشته رو پاک میکنم
قرار نیست آدم از خواسته اش بدون دلیل دست بکشه

ازش بخواه دلیلشو بگه

آلیس دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:10 ق.ظ http://roozhayetalaei.persianblog.ir

سلام عزیزم.خونه نو مبارک باشه .ایشالله که همیشه در کنار هم خوشبخت و شاد و سلامت باشین.
من و آقای همسر خیلی متفاوت نیستیم.اما این دیدی که اینجا از تفاوتها نوشتی هم جالبه.

سلام
ممنون
سلامت باشی

من دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:44 ق.ظ http://timebomb.persianblog.ir/

چی بگم!

هیچی

اماسیس دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:49 ق.ظ

تو زندگی اگه همه شبیه هم بودیم که یکنواخت میشد!چه زندگی ای شد این زندگی یکنواخت

اهوم

سمیه م دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:40 ب.ظ

نظری ندارم ولی از مثبت اندیشیت خوشم اومد :)

محبوبه سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:14 ب.ظ http://mzm7072.persianblog.ir

سلام عزیزم کامنت من واست نیومده ؟

سلام عزیزم
چرا اومد اما فرصت نشد جواب بدم

آلیس پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:50 ق.ظ http://roozhayetalaei.persianblog.ir

سلام
فاطیما اینهمه شاکی بودی که نمی نویسم پس چرا حالا که نوشتم نمیای پیشم؟؟

اومدم عزیزم
چرا میزنی؟

غریبانه شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:06 ب.ظ

من هم باید سعی کنم متفاوت باشم و بعضی وقتا وبلاگمو بازکنم و فقط در مدیریت وبلاگ به وبلاگ دوستان و بروز شده های بلاگفا نگاه نندازم
این می شود که من از پستهای غیر بلاگفایی عقب می مونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد