زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

زیر این آســــمون آبــــــــــی

با همسرم زیر این آسمون آبی زندگی میکنیم و گاهی اینجا می نویسم

این روزها+ دستور بستنی خیلی راحت ولی خوشمزه!

 این روزها خیلی درگیرم. باید پایان نامه ام رو تا 20 شهریور دفاع کنم ولی هنوز 80 تا نمونه مونده که تموم شه و بعدش تازه باید بشینم پرسشنامه ها رو وارد SPSS کنم و بعدش هم آنالیز و بعد هم نوشتن پایان نامه و مقاله کردنش! اگر پرسشنامه ها پر میشد بقیه ش برام کاری نداشت. مسئله اینه که تلفنی باید بپرسم و هر پرسشنامه یک ربع طول میکشه. دعا کنید بتونم زودتر تمومش کنم!

بگذریم. مبل و میز نهارخوریمون رو تحویل گرفتیم و چیدیم. الان یه هفته است که پشت میز می شینیم و افطار و سحر میخوریم. حس بهتری داره نسبت به روی زمین نشستن و سفره گذاشتن و این داستانها. مدیونید اگر فکر کنید بخاطر سفره پهن کردنش میگم ها! 

مبل هم که عملاً جولانگاه منه  روش دراز میکشم و تلویزیون می بینم یا با لپ تاپم کار میکنم. خداییش تکنولوژی و مبلمان چه چیز خوبیه ها! آدم وقتی نداره تازه قدرشو میدونه! خدا میدونه وقتی تخت و میز تلویزیونمون بیاد دیگه چی میگم من!!! 

مجدداً بگذریم. یکی از کارهایی که همیشه دوست داشتم انجام بدم درست کردن بستنی بود. علی خیلی بستنی دوست داره مخصوصاً از نوع نسکافه ای و قهوه اش. پای ثابت خونه ما بستنی اه. نمیدونم چرا همش امروز و فردا میکردم. شاید چون فکر میکردم کار سختی اه و مثل بستنی هایی که قدیمیا با زرده تخم مرغ و شیر درست میکردن و یخی میشد از اب در میاد!

خلاصه، دفعه قبل که ولایتمون رفته بودم مامانم یه دستور بستنی داد و گفت بستنیش خوشمزه میشه. دستورو گرفتم و وقتی اومدم قم، دو سه بار دیدمش و هی تنبلی کردم و خلاصه برگه اش گم شد  تا اینکه دیگه واقعاً تصمیم گرفتم دست به کار شم. از اینترنت دستورای مختلف رو گرفتم و کنار هم گذاشتم و به اجماع رسیدم.

چند روزی بود که هی میخواستم درست کنم ولی ثعلب هم نداشتم. تا اینکه 5شنبه صبح رفتم ثعلب خریدوندم و در یک اقدام انتحاری بستنی زعفرانی درست کردم و بسیار مقبول همسرجان افتاد!

دو تا دستور داشتم که با هردوشون درست کردم خوب شد. نسکافه ای هم درست کردم. فرداش علی رفت دو تا نایلون شیر گرفت و مدل آلبالویی و قهوه رو هم درست کردم. خودم فقط یه کاسه زعفرانی و نسکافه شو خوردم و بستنی زده شدم اما علی هر شب با کلی به به و چه چه میره سراغ فریزر و دلی از عزا در میاره!

دستور راحت تر رو در ادامه میگم براتون که درستش کنید. اینقدر راحته که بچه کوچیک هم میتونه درست کنه!!!


مواد لازم
شیر   یک لیتر

شکر    300 گرم (اگر پرشیرین دوست دارید بیشتر بریزید. من کمتر می ریزم)

ثعلب    یک قاشق چای خوری

پودر قهوه، نسکافه یا کاکائو      2-3 قاشق چای خوری

خامه    70 گرم

وانیل    0.5 قاشق چای خوری (برای بستنی وانیلی فقط)

گلاب    نصف استکان (برای بستنی وانیلی فقط)

زعفران آب کرده       به دلخواه

مغز پسته خلالی     به دلخواه


طرز تهیه

اول شیر رو می جوشونیم. وقتی جوش اومد خاموش میکنیم. توی یک ظرف فلزی شکر و ثعلب رو مخلوط میکنیم. اگر مخلوط نکنیم ثعلب موقع اضافه کردن شیر گلوله میشه. من توی قالب نون لوف (مستطیلی) ریختم مواد رو.

شیر رو کم کم به شکر و ثعلب اضافه میکنیم و با مخلوط کن هم میزنیم تا ثعلب به کل شیر برسه و مواد مخلوط شن. 

خامه رو توی نایلون به قطر 2-3 میلی متر پهن میکنیم و میذاریم یخ بزنه.

اگر بخوایم بستنی قهوه یا نسکافه یا کاکائویی باشه، این مواد رو به شکر اضافه میکنیم و بعد شیر رو میریزیم. معمولاً بستنی قهوه و نسکافه تلخ هستن، پس یادتون باشه شکرتون رو کم کنید.

اگر هم بستنی زعفرانی هست، وانیل رو به شکر اضافه کرده و موقع اضافه کردن شیر، گلاب و زعفران آب کرده رو هم اضافه میکنیم.

برای بستنی توت فرنگی، شاتوت و موز غیره هم میشه هم شیره مربا ریخت، هم میوه له شدش رو. وقتی بستنی نیم بند شد باید اینارو اضافه کرد. حواستون باشه شیره شکر داره، پس میزان شکر بستنی رو کمتر کنید.

وقتی مخلوط شد، ظرف رو میذاریم توی فریزر (بهتره طبقات بالاتر باشه که سرماش بیشتره). هر 45 دقیقه الی یک ساعت هم بستنی رو یه هم میزنیم. هرچی ظرف بستنی مون پهن تر باشه، سطحی که سرما میبینه بیشتره و زودتر آماده میشه.

این کار رو اینقدر ادامه میدیم که بستنی نیم بند بشه (دو ساعت بعد). در این مرحله خامه رو ریز ریز کرده و به بستنی اضافه میکنیم.

مغز پسته، بادام و گردو رو هم میشه در این مرحله اضافه کرد. میشه شکلات خرد شده رو به بستنی وانیلی اضافه کرد.

هر یک ساعت به هم زدن ادامه میدیم تا ببنده. مال من 4 ساعته آماده شد.

دقت کنید که بعد از یخ زدن، رنگ بستنی روشن تر میشه پس باید زعفرون یا مواد دیگه رو بیشتر ریخت.

هر چی بیشتر هم بزنیم بستنی رو، بافتش از حالت یخی در میاد و به بستنی بیرون شبیه تر میشه.

بستنی که آماده شد، توی نایلون میریزیم و نوش جان می نمائیم. من به حالت مستطیل در میارم که راحت تر جا بشه توی فریزرم.

درست کردنش ساده است. بقیه اش سلیقه و خلاقیت خودتونه. میشه فندق، گردو، بادام، پسته و مغزدونه ها رو آسیاب کرد و به بستنی اضافه کرد. پسته آسیاب شده رنگ بستنی رو سبز میکنه.

میشه رنگ های مختلف اسمارتیزو کوبید و بهش اضافه کرد تا رنگی بشه.

دیگه بقیه اش با خودتون!

حسش نیست عکس بگیرم ولی کاملاً مثل بستنی بیرونی میشه.


در مورد ثعلب:

ثعلب گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیاز این گیاه بعد از خشک و پودر کردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد.

این گیاه علاوه بر ارزش غذایی دارای خواص درمانی قابل توجهی نیز هست که باعث آرامش عصبی، تسکین سرماخوردگی، کاهش التهاب ریه، تأثیر در رفع مشکلات دستگاه هاضمه، بهبود نفریت، ورم مثانه، اسها ل های معمولی، ورم روده و تب های تیفوئید می شود!

نظرات 12 + ارسال نظر
مهربان یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ق.ظ http://mehrminooran.persianblog.ir/

دیگه ببین کار به کجا رسیده عکاس باشی حس عکس گرفتن نداره! آخر الزمون شده خواهر

والا به خدا!!!

قاسم یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:54 ب.ظ http://30salegie.blogfa.com

ممنون از توضیحات کامل تون در مورد ثعلب

خواهش میکنم

narjes یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:02 ب.ظ

سلام عزیزم.... منم این بستنی رو دو ماه قبل یاد گرفتم. واقعا عالی میشه. هم خوشمزه هس. هم به صرفه تره هم میدونیم توش چی ریختیم.... نوش جونتون... انشاالله لحظه لحظه های زندگیتون مث بستنی شیرین باشه

سلام نرجس جان
باهات موافقم
همچنین عزیزم

محبوبه یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:01 ب.ظ http://mzm70.persianblog.ir

میگم این ثعلب، ثَعلب، ثُعلب، ثِعلب رو از کجا باید بخرم
راستش من بلد نبودم تلفظشو به خاطر همین همه موراد نوشتم تا بدونم کدوم درسته

عزیزم ثَعلب هست Sa'alab
از لوازم قنادی و شیرینی پزی فروشی ها باید بگیری

حسنا بانو یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:03 ب.ظ

میخاستم الان یه پست بزارم بگم برگرد فاطیما
مبارکه وسایل خوشگل و بستنیای خوشمزه ات

ممنون عزیزم

مهدیه یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:55 ب.ظ http://mkmaya.blogfa.com

سلام عشقمممممم
چطوری؟ خوبی؟؟؟
باباااااا آشپزززززز
من به تو افتخار میکنم که یه کدبانو واقعی هستی
راستی بیا برام کامنت بزار و توش ایمیلت رو بذار،چون آدرس ایمیلت رو کامل ندارم، اون فایل ها رو برات بفرستم
عزیییییییییییزمیییییییییییییییی
راستی من تولدم مهرماهه

سلام عزیزم
ممنون
تو خوبی خانمی؟
فدات بشم

ما باید به داشتن یه دوست هنرمند و نقاش افتخار کنیم وگرنه آشپزی که هنر نیست!

چشم میام
آره یادم اومد
چند مهر بود؟
هشتم؟

گلابتون بانو دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:42 ق.ظ http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

اولا وسایل نو مبارک. خیرشونو ببینی خواهر!
دوما امیدوارم کارهای پایان نامه ات زود به سرانجام برسه. کار سختیه. اصلا یکی از دلایلی که من قید فوق لیسانس رو زدم همین پایان نامه بود!!!
بعد هم آفرین بابت بستنی. باید امتحان کنم. آخه هر دو تا بچه هام خیلی دوست دارن!

ممنون عزیزم
آره امتحان کن حتماً

هاچ زنبور عسل دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:42 ب.ظ

فاطیما جان سلام خوبی؟
بابا عی ول
خسته نباشی
دیشب جات خیلی خالی بود
کاش حداقل جواب پیامکمو میدادی
خیلی منتظر موندم
بچه ها همه دلشون می خواس تو هم تو جمعمون باشی
ولی نمیدونم چرا دیگه جواب پیامکامونم نمی دی
در هر حال هر جا هستی وهر کار میکنی برات آرزوی موفقیت دارم مخصوصاً برا تموم کردن پایان نامت

سلام
من شرمندم
خودمم میدونم اینقدر بی معرفت شدم که حد نداره!!!!!!!
ولی اینقدر کار داریم این روزها که اصن نمیشه توضیح داد
بعدشم من نمیتونم علی رو تنها بذارم پاشم بیام اونجا
شب چطوری برگردم آخه؟

این دفعه دیگه روز قرار بذارید که آدم بتونه بیاد!
بعدشم وایسید من پایان نامه مو هم تموم کنم دیگه
دهه

مهدیه دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:05 ب.ظ http://mkmaya.blogfa.com

سلام
٢٨ مهر بودم
نفسسسسسسسسسسسس من
چه کارا میکنی؟؟ خوش میگذره ایشالله؟!!
امیدوارم هر جا هستی شاد و پرانرژی باشی
بووووووووووووووووووووووووووووووس

سلام عزیزم
هشتش یادم بود ولی بیستش نه :دی
داریم خونه رومرتب میکنیم چون تخت اومده و همه وسایل خونه رو جابجا کردیم!

بهار سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:16 ق.ظ http://vanooshe1366.blogfa.com

واقعا" حس خیلی خوبیه آدم وسیله نو می خره میاره تو خونه، همچین ازش استفاده میکنی جیگرت حال میاد ، مخصوصا" که زحمت کشیده خودت باشه ، ایشالله به دل خوش ازشون استفاده کنی. انقدم دراز نکش رو اون مبلا ، چاق میشی ، ما مازندرانی هام که هممون لاغررررر

راستی قالب وبلاگت چی شده ؟

ایهیم ایهیم
ممنون عزیزم
چشم

قالبشو عوض کردم

سارا شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ق.ظ http://ma3nafaronesfi.blogfa.com/

به به ختما باید یک روز این بستنی رو درست کنم
امیرعلی عاشق بستنیه
منم قبلا ها میز رو به سفره ترجیح میدادم بخاطر راحت تر بودنش اما الاااااان به نظرم هیچ چیز جای سفره رو نمیگیره . صمیمیت توش بیشتره
یک حس دیگه داره

سبک زندگی شنبه 8 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 10:38 ب.ظ http://funnyfa.ir/category/lifestyle/

با سلام

دستور خوشمزه ای بود سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد